loading...
زنان-زایمان
نفیسه بازدید : 59 شنبه 05 مرداد 1398 نظرات (0)

تحقیقات علمی دائما در حال افزایش است و نیازهای تغذیه‌ای خانم‌ها در دوران بارداری واضح تر می‌شود. از دسته دگرگونی ها بازپسین در زمینه اهمیت اسیدهای چرب امگا 3 در رشد جنین و سلامت والده است. در این وسط مادران باردار می‌خواهند بدانند مصرف قرص امگا 3 بایسته است یا از راه رژیم غذایی این احتیاج تامین می‌شود.

 

مزایای امگا 3 در بارداری


امگا 3 از خانواده اسیدهای چرب اشباع نشده است که ماده مغذی بایسته برای سلامت و رشد به شمار می‌رود. بدبختانه شوربختانه امگا 3 توسط بدن تولید نمی‌شود و باید در رژیم غذایی قرار دیتا شود یا به وسیله مکمل آن را تامین کرد.

تحقیقات پرتو می‌دهد که دو نوع امگا 3 بیشترین هوده را دارند یگانه EPA و دیگری DHA که هر کدام منافع منحصر به فردی دارند. این دو اسید چرب امگا3 با هم ترکیب شده و در تن پیشه می‌کنند. اسید چرب EPA از قلب، سیستم ایمنی و پاسخ به التهاب نگهداری می‌کند و اسید چرب DHA از مغز، چشم و سیستم عصبی مرکزی پشتیبانی می‌کند. به همین انگیزه است که برای نسوان باردار و شیرده زیاد مهم است.

 

چرا امگا3 مهم است؟


مصرف کافی اسیدهای چرب امگا 3 برای حفظ ترازمندی مواد هورمون مانند پروستاگلندین بایسته است. پروستاگلندین به تنظیم بسیاری از موارد فیزیولوژیک مهم مانند اختناق خون، لخته شدن خون، انتقال عصبی، پاسخ التهابی و عملکرد کلیه‌ها، دستگاه گوارش و فرآوری هورمون‌های دیگر کمک می‌کند.

بسته به نوع اسیدهای چرب در رژیم غذایی شدنی است گونه ها خاصی از پروستاگلندین تولید شود در حالی که بعضی سایر تولید نشود. عدم توازن پروستاگلندین می‌تواند به مرض منجر شود. نقش امگا3 در تولید پروستاگلندین بسیار مهم است. دوزهای بالای امگا3 برای بهبود و بازداری از اختلالات خلقی استفاده می‌شود و مطالعات جدید مزایای بالقوه این اسید چرب را در پیشگیری از سرطان و مرض التهابی روده و دیگر بیماری‌های خود ایمنی مشابه لوپوس و آرتریت روماتوئید را پرتو می‌دهد.

 

 

میزان مصرف قرص امگا سه در بارداری

 

چه زمانی امگا 3 مصرف کنید


روغن ماهی امگا 3 با کیفیت مناسب باید در مکملی که بانو آبستن مصرف می‌کند، باشد. هر دو نوع اسید چرب DHA وEPA مهم هستند ولی وجود اسید چرب DHA در دوران بارداری و در مراحل اولیه حیات نوزاد بسیار مهم است.

این چربی‌های امگا 3 چربی‌های ضروری نامیده می‌شوند زیرا بدست تن فرآوری نمی‌شوند و باید از طریق مکمل به دست بیاید. نسوان باید حداقل 6 ماه قبل از تخمک‌گذاری باید مصرف امگا3 را در رژیم غذایی‌شان قرار دهند.

 

می‌توان مصرف ماهی را جایگزین امگا3 کرد؟


قطعا نه. سازمان خوراک و دارو رهنمود می‌کند زنان حامله و شیرده و خانم‌هایی که قصد بارداری دارند 2 الی 3 وعده ماهی با جیوه ناچیز را در هفته در رژیم غذایی‌شان پیمان دهند. با این حال به دلیل هستی بعضی نگرانی‌ها مربوط به هستی فلزات وزین مانند جیوه در گونه ها خاصی از ماهی‌ها این سخت وجود دارد و معمولا خانم‌ها از خوردن ماهی اجتناب می‌کنند. مکمل با روغن ماهی یک منبع قابل اعتماد برای گرفتن امگا3 در دوران بارداری است.

 

اسید چرب DHA با جنین چه می‌کند؟


DHA برای اطمینان از رشد مغز، سیستم ایمنی و عصبی جنین ضروری و مهم است. مصرف اسید چرب امگا 3 قبل از لقاح زیاد مهم است ولی نگهداشتن سطح این اسید چرب در بی گمان متعادل در درازا بارداری نیز بسیار مهم است. اسید چرب DHA در دوران بارداری در مادران کاهش می‌یابد زیرا به جنین منتقل می‌شود. در سه ماهه سوم بیشترین مقدار رشد مغز اتفاق می‌افتد و در این موعد DHA از والده به نوزاد منتقل می‌شود. مصرف DHA برای اطمینان از رشد مغز، چشم، سیستم ایمنی و عصبی جنین بایسته است و اگر به والده نرسد، می‌تواند برای او خطرناک باشد. کمبود اسید چرب بایسته می‌تواند مایه افسردگی پس از زایمان شود.

 

آیا امگا3 پس از وضع حمل هم ضروری است؟


پس از وضع حمل سطح اسید چرب امگا 3 در مادر کم می‌شود چرا که تغذیه با شیر مادر ذخایر DHA را در بدن مادر ناچیز می‌کند. بیچارگی به اسید چرب امگا3 در درازا دو سنه اول حیات نوزاد برای رشد مغز همچنان وجود دارد. به گفته محققان دانشگاه کانزاس نوزادان زاده شده از مادرانی با سطح اسید چرب امگا 3 بالا در هنگام زایمان، در سنه پس هم این ذخایر را دارند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 171
  • بازدید سال : 763
  • بازدید کلی : 4,267